Przeszłość i teraźniejszość
HISTORIA SANKTUARIUM I KOŚCIOŁA
Nieopodal Tomaszowa
Mazowieckiego w województwie łódzkim na terenie Wzgórz Opoczyńskich, na
prawym brzegu Pilicy (lewym dopływie Wisły), na niezwykle malowniczym
obszarze pośród Zalewu Sulejowskiego i niebieskich źródeł leży mała
miejscowość Smardzewice.
Około trzech kilometrów od Smardzewic znajduje się jedyny w
centralnej Polsce słynny rezerwat żubrów, będący pod zarządem Kampinoskiego
Parku Narodowego założony w 1934 roku oraz największa odkrywkowa kopalnia
piasku kwarcowego Biała Góra.
Historia Smardzewic sięga XV wieku, bowiem nazwa tej
miejscowości po raz pierwszy została wymieniona w archiwaliach w 1412 roku.
Z opowieści i legend możemy dowiedzieć się, że nazwa pochodzi
od grzyba zwanego smardzem. Dawniej było on bardzo popularny w okolicznych
lasach. Obecnie jest gatunkiem chronionym i występuje bardzo rzadko.
To w tej miejscowości w 1620 roku, według podań, ubogiemu
wieśniakowi Wojciechowi Głowie ukazała się święta Anna, Matka Najświętszej
Maryi Panny. Prosiła, aby czczono ją na tym miejscu razem z córką - Maryją i
wnukiem – Jezusem.
Na miejscu objawienia najpierw wzniesiono drewniany krzyż a
następnie małą drewniana kapliczkę. Miejsce objawienia zaczęło szybko słynąć
cudami i doznawanymi łaskami za wstawiennictwem św. Anny.
Wkrótce wieści o cudach dotarły do władzy duchownej, która
wyznaczyła komisję w celu zbadania wydarzeń mających miejsce przy krzyżu.
Biskup kujawski, Paweł Wołudzki przekonawszy się o łaskach spływających na
mieszkańców wsi, postanowił wybudować niedaleko, o 300 kroków w stronę
północno zachodnią drewniany kościół pod wezwaniem św. Anny, w miejscu gdzie
znajduje się obecna świątynia.
Do tego miejsca skierował jednego z księży w celu sprawowania
opieki nad pielgrzymami. Jednak nie był on w stanie sprostać rosnącej
liczbie pielgrzymów.
W 1639 roku bp Mateusz Łubiński powierzył to sanktuarium
franciszkanom konwentualnym. Zaczęto organizować życie zakonne oraz
posługiwać pątnikom.
W roku 1657 podczas potopu szwedzkiego klasztor i kościół
znacznie ucierpieli
Prace nad budową kościoła murowanego rozpoczęto za kadencji
gwardiana smardzewickiego o. Hadriana Kozłowicza w 1683 roku. Budowę
ukończono w 1699 roku, było to wotum biskupa warmińskiego Stanisława
Zbąskiego świętej Annie za otrzymane łaski, szczególnie za dar zdrowia.
Konsekracji świątyni dokonał 6 listopada 1701 roku biskup Andrzej Albinowski, sufragan kujawski.
Parafia została kanonicznie erygowana 26 lipca 1775 roku przez bp.
włocławskiego, Antoniego Kazimierza Ostrowskiego.
Natomiast fundatorem murowanego klasztoru, obok kościoła był
biskup kujawski Krzysztof Antoni ze Stupowa Szembek, późniejszy Prymas
Polski. Za jego sprawą w latach 1722-1746 wzniesiono klasztor i otoczono
murem istniejący kościół.
Za wspieranie przez franciszkanów powstania styczniowego rząd
carski 21 listopada 1864 roku dokonał kasaty zakonu w zaborze rosyjskim, w
tym klasztoru franciszkanów w Smardzewicach. Grunta klasztoru
smardzewickiego rozparcelowano, a zarząd nad parafią powierzono księżom
diecezjalnym.
Podczas Pierwszej wojny światowej (1914-1918) częściowemu
zniszczeniu uległ kościół. Po odzyskaniu niepodległości w 1918 roku zaczęto
doprowadzać do porządku budowle kościelne i klasztor.
Po II wojnie światowej ze strony franciszkanów rozpoczęto
starania o odzyskanie Smardzewic. W tej sprawie pertraktowali z biskupem
Janem Lorkiem ówczesny prowincjał o. Tytus Strzelewicz. Starania te zostały
uwieńczone pomyślnym skutkiem dopiero za prowincjała o. Władysława Ryguły. W
lipcu 1970 osiadł tu o. Mikołaj Walczak jako wikariusz. Potem przybył o.
Teofil Ołówek. Dnia 25 kwietnia 1971 wyjechał dotychczasowy proboszcz
diecezjalny, a franciszkanie przejęli duszpasterstwo.
Kościół parafialny świętej Anny wraz z zabudowaniami
klasztornymi położony jest około 50 metrów w kierunku wschodnim od głównej
drogi wiodącej z Tomaszowa Mazowieckiego, przez wieś Smardzewice do wsi
Twarda.
Od strony zachodniej, od ulicy Głównej znajduje się dawny
cmentarz przykościelny, obsadzony jest on lipami i kasztanami którego
centralne miejsce na cokole zajmuje figura Najświętszej Maryi Panny
wystawiona w 1889 roku. W południowej jego części znajduje sie żelazny
nagrobek otoczony balustradą rodziny Makomaskich z 1869 roku.
Kościół wraz z klasztorem tworzy czworobok, który położony
jest na łagodnej wyniosłości terenu. Cały obiekt otacza obwodowy mur ceglany
przykryty dachówką falistą z wnękami.
W narożnikach muru otaczającym kościół umieszczone są wieloboczne baszty
pokryte dachami namiotowymi.
W murze zachodnim umieszczone są bramy: południowa (prowadzi
na teren dawnego cmentarza przykościelnego, znajduje sie na wprost kruchty
kościelnej, przez którą prowadzi główne wejście do kościoła
Brama ta z dwiema furtkami posiada górny element w postaci
ścianki ( balustrady lub rzędu sterczyn osłaniających dach) wspartej na
silnych murach przechodzących w fazie frontowej w rozliczne kolumienki. Na
szczycie bramy oraz niszach gotyckich spoczęły figurki a w zwieńczeniu
rzeźba św. Tadeusza z drugiej połowy XVII wieku
Oraz brama północna składająca się z wrót dwuskrzydłowych.
Ramę architektoniczną stanowi podwójny pseudopilastr zwieńczony wysuniętym
gzymsem. Szczyt ponad łukiem bramowym zajmuje zamknięta nisza mieszcząca
figurę św. Franciszka z Asyżu.
Od południowej strony wzdłuż muru znajduje się ulica Wesoła.
W środku odcinka południowego muru znajduje się dzwonnica dwukondygnacyjna
na planie kwadratu, przykryta kopułką, wybudowana w stylu barokowym w 1772
roku.
Murowany kościół św. Anny jest budowlą barokową W bryle
kościoła wyraźnie wyodrębniona jest nawa główna, nieco wyższe prezbiterium i
węższa kruchta od strony zachodniej.
Główny trzon kościoła na planie prostokątnym kryty jest wysokim dachem
dwuspadowym.
Także niski przedsionek kryty stromym dachem dwuspadowym.
Do bryły kościoła przylega od strony północnej niższy
jednopiętrowy budynek klasztorny (dwa skrzydła zachodnie i wschodnie).
Wchodząc do kościoła od razu rzuca sie w oczy prezbiterium o
sklepieniu kolebkowym z lunetami, w którym znajduje się ołtarz główny
odsunięty od ściany wschodniej
Ołtarz główny świętej Anny pochodzi z około 1700 roku,
architektoniczny z bramami, barkowy. Posiada 8 metrów wysokości i 6,5 metra
szerokości.
Na samym szczycie ołtarza wśród obłoków, promieni i główek
anielskich jest popiersie Boga Ojca. Poniżej obraz św. Józefa z Kupertynu,
którzy trzyma w reku krzyż, po bokach znajdują się rzeźby św. Franciszka z
Asyżu, Antoniego Padewskiego z Dzieciątkiem Jezus.
Niżej pomiędzy dwoma kolumnami będącymi przy obrazie i kolumną boczną po obu
stronach obrazu stoją dwie figury: po stronie Ewangelii święty Józef z
Dzieciątkiem i po stronie epistoły św. Joachim.
Pomiędzy świętymi znajduje się podtrzymywany przez cztery
aniołki, obraz św. Anny Samotrzeć z pierwszej połowy XVII wieku, w
sukienkach w stylu regencji.
Postacie te: św. Anna oraz Najświętsza Maryja Panna są w pozycji siedzącej,
a w środku Dziecię Jezus. Postacie maja na sobie srebrne sukienki i złote
korony.
Powyżej znajduje się rzeźba Ducha Świętego w postaci
gołębicy.
Główny obraz św. Anny jest zasłaniany innym obrazem
pochodzącym z 1786 roku, przedstawiający święta Annę nauczająca Najświętszą
Maryję Pannę, obok św. Joachim.
Dwa ołtarze boczne przy tęczy-architektoniczne z ornamentacja
w stylu regencji z około 1740 roku z obrazami w południowym rogu, św. Jakuba
Starszego i Matki Bożej Niepokalanie Poczętej, a w północnym św. Maksymilian
Kolbe.
W nawie jest sześć ołtarzy bocznych z około 1730 roku późnobarokowych
niektóre z rzeźbami, wszystkie z wstawionymi obrazami
Kolejno idąc od ołtarza głównego po stronie południowej:
- ołtarz Matki Boskiej Bolesnej z obrazem Matki Boskiej
Płaczącej, barokowym w
sukience XVIII wieku, srebrnej ozdobionej złotymi kwiatami. Na głowie złota
korona. Ołtarz posiada cztery kolumny złocone. Na szczycie ołtarza obłok z
trzema aniołami, a w środku N.M P. Różańcowa. Z prawej strony figura Piusa
V, z lewe św. Dominik.
-ołtarz świętego Franciszka - z obrazami świętego Franciszka
po stygmatyzacji z około 1730 roku (którego ciało przytrzymują trzej
aniołowie), i stygmatyzacji świętego Franciszka późnobarokowymi. Ołtarz
koloru ceglastego, z czterema złoconymi kolumnami. Na szczycie wśród obłoków
cztery małe anioły i dwa większe adorujące. Na antepedium litery S.F.
- ołtarz św. Bonawentury z barokowym ołtarzem tegoż świętego
z drugiej połowy XVII wieku. Ołtarz drewniany z dwiema kolumnami złoconymi,
posiada dwie figury stojące przy kolumnach św. Piotra i św. Elżbiety,
których szaty są częściowo pozłacane, częściowo posrebrzane. Na szczycie
nastawy jest obłok z okiem Opatrzności Bożej, wśród czterech małych aniołów
i dwóch większych po bokach.
We framudze ołtarz Chrystusa Ukrzyżowanego, barokowy z około
1700 roku, rzeźbiony z drewna jałowcowego, z krucyfiksem na tle winnej
latorośli z czterema aniołami trzymającymi kielichy z Najświętszą Krwią
Chrystusa Pana. Z prawej i lewej strony stoją dwie rzeźbione postacie
świętych Marii Magdaleny i Marii Kleofasowej w pozłacanych i posrebrzanych
szatach. Na drewnianym antepedium jest również rzeźba winnej latorośli.
Kolejno od ołtarza głównego po stronie północnej:
- ołtarz św. Stanisława i Wojciecha biskupów na zasuwie z
obrazem z pierwszej połowy XIX wieku Matki Boskiej Pocieszenia z
Dzieciątkiem Jezus. Ołtarz drewniany, koloru popielatego z czterema
kolumnami złoconymi.
- ołtarz św. Antoniego z Dzieciątkiem Jezus w prawej ręce zaś
w lewej z lilią. Ołtarz koloru ceglastego z czterema pozłacanymi kolumnami.
Na szczycie obłok z dwoma aniołami. Na antepedium są litery S.A.
- ołtarz św. Salomei późnobarokowy, według tradycji sprzed
1675 roku. Nad świętą anioł trzyma wstęgę. Ołtarz koloru popielatego z dwoma
pozłacanymi kolumnami. Przy obrazie stoją dwie postacie królów w złotych
koronach, uzbrojeni. Szaty ich są częściowo pozłacane i posrebrzane. Na
samej górze ołtarza obłok z pozłacanymi promieniami w środku którego są
litery J.H.S adorowane przez dwa anioły.
Ołtarz Matki Boskiej Różańcowej (Pocieszenia),
wczesnobarokowy z drugiej w. XVII wieku, z obrazami Matki Boskiej z
Dzieciątkiem i klęczącym św. Franciszkiem, (obraz pierwotnie znajdował się
na dworze smardzewickim, skąd został w 1680 roku sprowadzony jako cudowny).
W nastawie pod obrazem znajduje się podłużny obrazek zwiastowania. Drewniane
antepedium w kształcie trapezu.
Ambona na łuku tęczowym od strony północnej, sześcioboczna,
drewniana, pozłacana i posrebrzana, bogato dekorowana ornamentem roślinnym,
barokowa z około 1700 roku, z baldachimem i rzeźbami Chrystusa i czterech
aniołów.
Chrzcielnica: ciosana w kamieniu w kształcie kielicha z
pokrywa imitującą koronę z małym krzyżem i wyrytą data powstania 1702 i
odnowienia 1886
Nad wejściem do kościoła umiejscowiony jest chór kościelny
wsparty na trzech arkadach filarowych. Filary są zdobione pilastrami.
Balustrada chóru ozdobiona jest ornamentami
roślinno-wstęgowymi w kształcie koła i elipsy.
Organy barokowe z około 1700 roku z fragmentami z drugiej
połowy XVII wieku
Powyżej chrzcielnicy umiejscowiona jest drewniana figura NMP
Niepokalanie Poczętej, która ubrana jest w szatę posrebrzaną, płaszcz zas
jest pozłacany. Wokół głowy w kształcie diademu znajduje sie dwanaście
gwiazd.
Kropielnica w kruchcie kamienna opiera się na nóżce w kształcie walca
rozszerzającego sie ku dołowi.
Stalle, ławki i konfesjonały - barok po 1700 roku
Zespół klasztorny o. o Franciszkański otoczony jest murem, który pokrywa
dachówka (kościół otacza osobny mur). Do klasztoru prowadzi brama
umieszczona w murze od strony zachodniej.
Klasztor pierwotnie posiadał trzy skrzydła, z których dwa
(zachodnie i wschodnie) łączą się z kościołem wewnątrz tworząc dziedziniec.
Później dobudowano czwarte skrzydło, które jest przedłużeniem starego
skrzydła północnego w kierunku wschodnim.
W wirydarzu klasztornym jest ogródek z rzeźbą drewnianą św.
Franciszka.
Świątynia stanowi cenne dziedzictwo kulturowe. Kościół św.
Anny w Smardzewicach można uznać za reprezentacyjne dzieło polskiej
architektury sakralnej z okresu baroku.
Proboszczowie w okresie powojennym
1945 - 1954 - ks. Antoni Ormiański
1954 - 1956 - ks. Stanisław Czechowski
1956 - 1969 - ks. Zygmunt Wroński
1969 - 1971 - ks. Władysław Michałkowski
1971 - 1977 - o. Teofil Ołówek, OFM Conv
1977 - 1983 - o. Bogusław Niewczas, OFM Conv
1983 - 1989 - o. Mieczysław Seroczyński, OFM Conv
1989 - 1992 - o. Stefan Auguścik, OFM Conv
1992 - 2000 - o. Stanisław Deleżuch, OFM Conv
2000 - 2008 - o. Marian Płuciennik, OFM Conv
2008 - 2010 - o. Adam Cieślik, OFM Conv
2010 - 2012 - o. Marek Mioduszewski, OFM Conv
2012 - nadal - o. Marek Zienkiewicz, OFM Conv
Licznik odwiedzin:
Template by OS Templates