Charyzmat Domowego Koscioła Ruchu Światło Zycie
DOMOWY KOŚCIÓŁ
GAŁĄŹ
RODZINNA RUCHU ŚWIATŁO-ŻYCIE
„Przymierze małżeńskie, przez które mężczyzna i kobieta tworzą ze sobą
wspólnotę całego życia, skierowaną ze swej natury na dobro małżonków oraz do
zrodzenia i wychowania potomstwa, zostało między ochrzczonymi podniesione
przez Chrystusa Pana do godności sakramentu.”
1. Krótko o Domowym Kościele
Ks. Franciszek Blachnicki, założyciel Domowego Kościoła, gałęzi rodzinnej Ruchu Światło-Życie mówiąc o sakramencie małżeństwa zwracał uwagę, ze znakiem widzialnym są tutaj relacje osobowe między dwojgiem, którzy zawierają przymierze małżeńskie. Jednak relacje między mężczyzną i kobietą nie są wolne od zła, które dotyka człowieka tak z zewnątrz, jak i z jego wnętrza. Ten nieporządek wynikający z grzechu wypaczył wzajemną komunię mężczyzny i kobiety, jaka była od początku darem Stwórcy. „W sakramencie małżeństwa to Bóg czyni siebie gwarantem i zobowiązuje się dokonać tego, co znaki sakramentalne wyrażają i co jest w nich celebrowane, mianowicie ukształtowania jedności z dwojga różnych.”.
Domowy Kościół Ruchu Światło-Życie pomaga małżonkom sakramentalnym czerpać z łaski i mocy sakramentu małżeństwa, uczy jak żyć tym sakramentem i celebrować go przez całe życie. Łączy on w sobie charyzmaty Ruchu Światło-Życie i międzynarodowego ruchu małżeństw katolickich Equipes Notre-Dame, od którego przejął ideał duchowości małżeńskiej, czyli dążenia ku Bogu w jedności ze współmałżonkiem.
Duchowość małżeńska proponowana w ramach Domowego Kościoła jest realizowana poprzez przyjęcie elementów formacyjnych nazywanych zobowiązaniami – darami. Są to codzienna modlitwa osobista połączona z lekturą Pisma Świętego, regularne spotkanie ze słowem Bożym, codzienna modlitwa małżeńska jako wspólne stawanie przed Panem, codzienna modlitwa rodziny, jako wspólnoty zanurzonej w Bogu, comiesięczny dialog małżeński i wynikająca z niego reguła życia (systematyczna praca nad sobą), uczestnictwo w comiesięcznych spotkaniach formacyjnych kręgu (grupa 4-7 małżeństw), uczestnictwo przynajmniej raz w roku w rekolekcjach formacyjnych. Nie są one celem samym w sobie, ale środkiem do celu. Ich realizowanie odbywa się w małżeństwie poprzez codzienny wspólny wysiłek małżonków, podejmujących i realizujących poszczególne zobowiązania oraz poprzez wzajemną pomoc małżeństw w kręgu w dążeniu do Chrystusa (idea małej grupy jako środowiska koniecznego do wzrostu wiary).
Małżeństwa należące do Domowego Kościoła wezwane są do posługi na rzecz własnej rodziny, posługi rozumianej jako budowanie wspólnoty wiary, nadziei i miłości. Wspólnoty, w której świadomość, że wszyscy jej członkowie są dziećmi Jedynego Boga i stąd posiadają swą niepowtarzalność oraz godność, bez względu na wiek i stopień rozwoju. Taka świadomość uzdalnia do wielkodusznej postawy służby na rzecz rodziny i poszczególnych jej członków, a także przyjmowania daru służby od innych. Wtedy wspólnota rodzinna staje się wielką szansą dla wszechstronnego rozwoju człowieka – jego wzrastania w Bogu, poznawania prawdy o sobie samym, uczenia się miłości.
Wymienione wcześniej elementy formacyjne – zobowiązania uczą małżonków spełniania w swojej rodzinie funkcji kapłańskiej, nauczycielskiej i królewskiej, o których mówią dokumenty Kościoła . Należy tutaj zaznaczyć, że im wcześniej (chodzi o staż małżeński i wiek dzieci) małżonkowie wejdą na drogę formacji Domowego Kościoła, tym łatwiej im spełniać posługę na rzecz swojej rodziny. Małe dzieci wychowywane w klimacie świadomej wspólnoty chrześcijańskiej w sposób naturalny wzrastają we wierze, ucząc się Boga przez wspólną modlitwę rodzinną, potem lekturę Słowa Bożego, swoiste kręgi biblijne w rodzinie, modlitwę Liturgią Godzin. Możliwość zadawania pytań związanych z wiarą, na równi z pytaniami z innych dziedzin życia, poczucie akceptacji i miłości, świadomość miłości Pana Boga – są ogromnym zapleczem siły i równowagi dla dziecka, gdy zaczyna wchodzić w czas dorastania i odkrywania własnej drogi życia. Małżonkowie zaś mają większą szansę na budowanie miłości zdrowej, wolnej od głębokich zranień, wspierającej współmałżonka w jego dojrzewaniu na płaszczyźnie ludzkiej i duchowej. Będą „odwoływali się do mocy sakramentu, która pozwala każdemu z nich wejść w trudności spowodowane bliskością drugiego.”
Anna i Jacek Nowakowie.
CHARYZMAT I DUCHOWOŚĆ RUCHU ŚWIATŁO-ŻYCIE
I.
CHARYZMAT RUCHU ŚWIATŁO-ŻYCIE
1. Historia
Ruch Światło-Życie ma swoje źródło w nurcie odnowy Soboru Watykańskiego II,
dlatego – jak wierzymy – powstał z inspiracji Ducha Świętego i jest od
samego początku – używając określenia Założyciela – dziełem Niepokalanej,
Matki Kościoła.
Założyciel Ruchu, Sługa Boży ks. Franciszek Blachnicki (1921-1987),
odczytując znaki czasu, rozpoczął na polskiej ziemi dzieło Oaz Żywego
Kościoła od organizowania rekolekcji oazowych dla ministrantów (1954),
Krucjaty Wstrzemięźliwości (1957-1960), a w latach następnych wypracował
cały system formacyjno-ewangelizacyjny, obejmujący dzieci, młodzież i
dorosłych, a także rodziny (1973).
Tak ukształtowany Ruch Żywego Kościoła został zawierzony Niepokalanej, Matce
Kościoła 11 czerwca 1973 roku w Krościenku nad Dunajcem przez kardynała
Karola Wojtyłę. Akt ten Ruch uznaje za swój akt konstytutywny, a Krościenko
jest siedzibą Ruchu i siedzibą żeńskiej wspólnoty konsekrowanej Ruchu –
Instytutu Niepokalanej Matki Kościoła. W roku 1976 Ruch Żywego Kościoła
przyjął nazwę „Ruch Światło-Życie”.
Wspólnoty rodzin – w ramach Ruchu Światło-Życie – ubogacone od początku o
duchowość międzynarodowego ruchu małżeństw katolickich Equipes Notre Dame
przyjęły nazwę ruch Domowy Kościół (1978).
Kapłani Ruchu od początku gromadzeni przez ks. Franciszka Blachnickiego
wokół ideału Chrystusa Sługi utworzyli Stowarzyszenie „Unia Kapłanów
Chrystusa Sługi”.
W latach siedemdziesiątych zaczęły powstawać pierwsze wspólnoty Ruchu
Światło-Życie na Słowacji i w Czechach. W roku 1982 Założyciel utworzył w
Carlsbergu w Niemczech Międzynarodowe Centrum Ewangelizacji Światło-Życie. W
kolejnych latach wspólnoty Ruchu Światło-Życie powstawały w wielu innych
krajach.
2. Formacja
Ruch Światło-Życie obejmuje ludzi różnego wieku i powołania. Cel i program
Ruchu wyrażają najkrócej greckie słowa (światło) i (życie), wpisane w znak
krzyża i formuła „Światło-Życie”, oznaczająca jedność światła danego od Boga
i życia, czyli świadectwo chrześcijańskiego życia. Sprawcą tej jedności –
jak wierzymy – jest Duch Święty. On sprawia, że światło rozumu, światło
sumienia, światło słowa Bożego, światło Chrystusa jako wzoru osobowego i
światło Kościoła w formowaniu dojrzałych chrześcijan rodzi nowego człowieka
we wspólnocie Kościoła.
Formacja podstawowa w Ruchu Światło-Życie jest oparta na „Obrzędach
chrześcijańskiego wtajemniczenia dorosłych” i rozpoczyna się od
ewangelizacji (indywidualnej bądź przez rekolekcje: ewangelizacyjne lub
stopnia podstawowego) prowadzącej do przyjęcia Jezusa Chrystusa jako swego
Pana i Zbawiciela (Oaza Nowego Życia I stopnia) i do włączenia się w grupę
formacyjną uczniów Chrystusa.
Pierwszy etap deuterokatechumenatu realizowany według „Drogowskazów Nowego
Człowieka”, czyli „Dziesięciu kroków ku dojrzałości chrześcijańskiej”
prowadzi do uczestnictwa w Oazie Nowego Życia II stopnia. Rozpoczęta w niej
inicjacja liturgiczna jest kontynuowana w drugim etapie formacji, w którym
istotnym elementem jest przeżycie Triduum Paschalnego w formie rekolekcji i
odnowa przymierza chrztu świętego. Trzeci etap formacji – mistagogiczny –
obejmuje pogłębienie eklezjologiczne (Oaza Nowego Życia III stopnia) i
odkrywanie swojego miejsca w Kościele w różnorakiej posłudze diakonijnej. Na
każdym z etapów formacja odbywa się przez systematyczną indywidualną pracę
uczestnika, przez cotygodniowe spotkania w małej grupie z animatorem oraz
przez uczestnictwo w dniach wspólnoty Ruchu. Cechą charakterystyczną tej
formacji jest wychowanie do liturgii i przez liturgię. Na tym fundamencie
oparte są szczegółowe programy formacyjne odpowiednie dla wieku i stanu.
Małżeństwa Domowego Kościoła Ruchu Światło-Życie realizują duchowość
małżeńską zaczerpniętą z charyzmatu Equipes Notre Dame, której celem jest
wzajemne uświęcanie się małżonków, tworzenie jedności małżeńskiej i
realizowanie katechumenatu rodzinnego.
Formacja Domowego Kościoła jest realizowana zarówno w oparciu o system pracy
Equipes Notre Dame jak i Ruchu Światło-Życie. Łączy się to z przyjęciem
zobowiązań opisanych w „Zasadach Domowego Kościoła Ruchu Światło-Życie”.
Dokument ten reguluje zasady działania Domowego Kościoła w ramach Ruchu
Światło-Życie.
Na poszczególnych stopniach oazy rekolekcyjnej, a zwłaszcza na I stopniu,
formacja małżonków poszerzona jest o zagadnienia dotyczące duchowości
małżeńskiej i życia rodzinnego, na II stopniu także o tzw. liturgię rodzinną
a na III stopniu o budowanie wspólnoty w aspekcie wspólnoty małżeńskiej i
rodzinnej w Kościele.
Podstawowa praca formacyjna małżonków odbywa się w rodzinie, w
comiesięcznych spotkaniach kręgu rodzin oraz przez uczestnictwo w dniach
wspólnoty Ruchu.
Ważną rolę w formacji Domowego Kościoła spełniają odbywające się w ciągu
roku kilkudniowe rekolekcje, zwane Oazą Rekolekcyjną Animatorów Rodzin.
Dla młodszych grup wiekowych Ruch Światło-Życie proponuje formację w Oazie
Dzieci Bożych i Oazie Nowej Drogi, kontynuowaną w ciągu roku zasadniczo w
zespołach służby liturgicznej. Formacja ta ma dostosowany do wieku charakter
deuterokatechumenalny i oparta jest na idei dziecięctwa Bożego, przeżywanego
w relacji do Boga Ojca przez Syna w Duchu Świętym.
3. Diakonia
Rezultatem formacji podstawowej członków Ruchu jest świadomość
odpowiedzialności za sprawy Kościoła i świata, która wyraża się w
podejmowaniu służby na rzecz Ruchu i wspólnot lokalnych. Z poczucia
odpowiedzialności za losy Narodu wyrosła Krucjata Wyzwolenia Człowieka.
Osoby podejmujące posługę w Ruchu określa się mianem Diakonii Ruchu
Światło-Życie. Ze względu na teren działania wyróżnia się diakonie
centralne, filialne, diecezjalne, rejonowe i parafialne. Różne dziedziny
działalności Ruchu rodzą potrzebę powstawania na każdym szczeblu
terytorialnym diakonii podejmujących posługę na rzecz jedności,
ewangelizacji, miłosierdzia, wyzwolenia, życia, deuterokatechumenatu, oaz
rekolekcyjnych, Domowego Kościoła, liturgii, modlitwy, wspólnot lokalnych
oraz innych. Diakonie te gromadzą osoby wszystkich stanów.
Działanie Diakonii Ruchu Światło-Życie określają następujące zasady:
a) kolegialności, zgodnie z którą służba na każdym szczeblu musi być
sprawowana zespołowo;
b) pomocniczości, zgodnie z nią zadania, które mogą być wykonane na niższym
szczeblu odpowiedzialności, nie muszą być przekazywane w górę;
c) solidarności, zgodnie z którą wszyscy czują się współodpowiedzialni za
wszystkie sprawy, chociaż w ramach organizacji pracy każdy ma wyznaczone
swoje zadanie.
W roku Wielkiego Jubileuszu 2000 Konferencja Episkopatu Polski powołała
stowarzyszenie „Diakonia Ruchu Światło-Życie”. Stowarzyszenie to nie
zastępuje Ruchu, jest jedynie prawną formą organizacji jego diakonii
powołaną w tym celu, aby Ruch Światło-Życie mógł lepiej służyć swoim
charyzmatem budowaniu Kościoła i pełnieniu jego misji w świecie.
II.
DUCHOWOŚĆ RUCHU ŚWIATŁO-ŻYCIE
Przez duchowość należy rozumieć pewne zasady natury religijnej, o ile
przenikają one i kształtują świadomość oraz postawy i relacje międzyosobowe.
1. Osobista relacja do Jezusa Chrystusa, Jedynego Pana i Zbawiciela
Duchowość Ruchu Światło-Życie cechuje przede wszystkim personalizm
chrystocentryczny, polegający na przeżywaniu swojego życia i powołania
chrześcijańskiego jako bezpośredniej, osobowej relacji do Osoby Jezusa
Chrystusa, Jedynego Pana i Zbawiciela. Wiara pojęta jako osobiste przyjęcie
Jezusa, oddanie i poddanie Mu siebie, zjednoczenie z Nim w myśleniu i
działaniu, musi zawsze inspirować życie wewnętrzne i zaangażowanie członków
Ruchu Światło-Życie.
2. Poddanie się działaniu Ducha Świętego
Zjednoczenie z Chrystusem dokonuje się w Duchu Świętym, który jedynie może
wzbudzić w nas wiarę i dążenie do oddania się Jezusowi przez bezinteresowną
miłość – agape. Duchowość Ruchu Światło-Życie cechuje więc również otwarcie
się na działanie Ducha Świętego i Jego dary – charyzmaty i w tym znaczeniu
jest duchowością charyzmatyczną. Wyraża się przede wszystkim w pielęgnowaniu
życia modlitwy osobistej i wspólnej przeżywanej jako osobiste spotkanie z
Jezusem w Duchu Świętym.
3. Na wzór Chrystusa Sługi
Charakterystycznym momentem duchowości Ruchu Światło-Życie jest dążenie do
zjednoczenia z Jezusem jako Tym, który jest Chrystusem – Mesjaszem –
Pomazańcem, czyli Tym, który przyszedł, aby służyć i życie oddać dla
wypełnienia woli Ojca i Jego planu zbawienia. W tym celu Jezus został
namaszczony Duchem Świętym w myśl słów „Duch Pański spoczywa na Mnie,
ponieważ Mnie namaścił i posłał Mnie, abym ubogim niósł dobrą nowinę,
więźniom głosił wolność” (Łk 4, 18).
Ten biblijny obraz Chrystusa Sługi znajduje się w centrum duchowości Ruchu
Światło-Życie i określa jego ideał formacyjny. Określa on powołanie członka
Ruchu Światło-Życie jako powołanie do uczestnictwa w namaszczeniu Chrystusa
Duchem Świętym dla dzieła ewangelizacji i wyzwolenia oraz budowania
wspólnoty Kościoła. Wszczepienie w postawę Chrystusa Sługi przez
namaszczenie Jego Duchem zapewnia Ruchowi Światło-Życie wewnętrzne i
dynamiczne skierowanie ku wielkiej jedności planu Ojca w mocy
bezinteresownej służby.
4. Ku Ojcu, przez Chrystusa w Duchu Świętym
Powyższa duchowość Ruchu Światło-Życie może być określona również jako
duchowość trynitarna, ukazująca całościową wizję życia w Duchu Świętym,
przez Chrystusa skierowanego ku Ojcu i Jego wszystko obejmującego planowi
zbawienia. Przeżywanie swego życia i powołania w świetle tej wspaniałej
wizji jest dla członków Ruchu Światło-Życie źródłem wewnętrznego pokoju,
radości i niesłabnącej gorliwości apostolskiej.
5. Nierozdzielność światła wiary i życia z wiary
Praktycznie powyższa duchowość wyraża się w życiu Ruchu Światło-Życie w
swoistym stosunku do Słowa Bożego. Słowo Boże, jako Światło rozjaśniające
konkretne sytuacje życiowe i wyznaczające drogę postępowania, przyjmowane
jest jako Słowo Życia, domagające się wcielenia w życie i poddania mu życia,
w myśl słów Pana: „Kto idzie za mną, nie będzie chodził w ciemnościach, lecz
będzie miał światło życia” (J 8, 12). Powyższy stosunek do Słowa Bożego
wyraża znak – symbol FWS-ZWH, gdzie splecenie tych dwóch grecko-biblijnych
słów Światło-Życie w formie krzyża oznacza nierozdzielność światła wiary i
życia z wiary, albo inaczej mówiąc, wiary i miłości. Wierność powyższej
zasadzie, zawierającej w sobie istotną metodę Ruchu Światło-Życie i jego
specyficzny charyzmat, zachowa członków Ruchu Światło-Życie zarówno od
jednostronnego i bezowocnego intelektualizmu, jak i od pragmatyzmu w
praktycznych rozwiązaniach.
6. Umiłowanie liturgii
W przekonaniu, że jedność Światła i Życia znalazła w życiu Chrystusa swój
najpełniejszy wyraz w tajemnicy Paschalnej Męki, Śmierci i Zmartwychwstania,
gdzie najpełniej zajaśniało Światło głoszące iż Bóg jest Miłością –
członkowie Ruchu Światło-Życie starają się również Tajemnicę Paschalną
umieścić w centrum swojego życia i posługi, wyrazem czego będzie umiłowanie
liturgii, zwłaszcza eucharystycznej i należyte jej wartościowanie jako
szczytu, „do którego zmierza działalność Kościoła” i źródła, „u którego
wypływa cała jego moc” (KL 10).
7. Miłość do Kościoła
Duchowość RŚŻ z kolei winna być określona jako duchowość eklezjocentryczna.
Kościół widziany w duchu Vaticanum II na tle całej ekonomii zbawczej jako
jej wypełnienie, polegającej na zrealizowaniu komunii – koinonii
międzyludzkiej, będącej następstwem koinonii z Ojcem przez Syna w Duchu
Świętym – jest umiłowaniem całego życia członków Ruchu Światło-Życie i
najgłębszym umotywowaniem oraz celem ich zaangażowania. Dlatego, chociaż ich
martyria i diakonia (świadectwo i służba) wyrasta z samej przynależności do
Ludu Bożego oraz z charakteru chrztu i bierzmowania i wynikającego z tych
sakramentów uczestnictwa w kapłaństwie Chrystusa, starają się ją wypełniać
zawsze w łączności z hierarchią Kościoła, której szczególnie jest zalecona
posługa jedności i która ma być widzialnym znakiem tej jedności.
8. Ecclesia mater – Mater Ecclesiae
Swoją najgłębszą identyfikację z tajemnicą Kościoła znajdują członkowie
Ruchu Światło-Życie w starochrześcijańskiej idei Ecclesia Mater (Kościół
Matka) w jej powiązaniu z maryjną ideą Mater Ecclesiae (Matka Kościoła).
Pierwsza ujmuje i wyraża tajemnicę Kościoła w obrazie niewiasty, która jest
zarazem oblubienicą i matką. Tak właśnie Kościół będąc Oblubienicą Chrystusa
przez to, że w poszczególnych swoich członkach jest oddany Chrystusowi w
Duchu Świętym przez wiarę i miłość – staje się tym samym życiodajny,
macierzyński i płodny – Ecclesia Mater. Źródłem jego macierzyńskiej
płodności jest jego zjednoczenie z Chrystusem w Duchu Świętym. Takie jest
bowiem prawo miłości oblubieńczej: o ile łączy ona osoby we wzajemnym,
bezinteresownym oddaniu się – musi być życiodajna i płodna. Maryja Dziewica
i Matka ukazuje się tutaj jako typ Kościoła Matki. Przez swoje oddanie się
Chrystusowi, zwłaszcza w godzinie Krzyża, stała się Ona macierzyńskim
principium Kościoła i zarazem jego typem. Podobnie członkowie Ruchu
Światło-Życie w swoim oddaniu się Chrystusowi na wzór Maryi widzą swoje
uczestnictwo w tajemnicy Kościoła Matki i źródło owocności swojej posługi
apostolskiej. W powyższej wizji Kościoła, gdzie punkt ciężkości przesuwa się
wyraźnie w kierunku laikatu, jest także miejsce na właściwe dowartościowanie
roli kapłanów, których głównym zadaniem jest reprezentowanie (u-obecnianie)
Chrystusa Oblubieńca wobec Kościoła Oblubienicy poprzez posługę słowa i
sakramentu oraz posługę pasterską. W tej wizji Kościoła Matki przezwyciężona
jest zarazem antynomia laikat – kler, która powstaje wszędzie tam, gdzie
tajemnica Kościoła ujmowana jest powierzchownie. Powyższy rys duchowości
Ruchu Światło-Życie może być określony równocześnie jako jej rys maryjny.
Maryjność Ruchu Światło-Życie wyraża się w tytule: „Niepokalana, Matka
Kościoła”, pod którym Maryja jest czczona. Niepokalana, Matka Kościoła jest
szczególną patronką Ruchu Światło-Życie.
9. Kolegialność i zorientowanie ku wspólnocie lokalnej Kościoła
Wreszcie duchowość Ruchu Światło-Życie cechuje w szczególny sposób
kolegialność i zorientowanie ku wspólnocie lokalnej Kościoła, głównie
parafii. Diakonia jest zawsze realizowana w ramach małej wspólnoty – żywej
komórki, widzianej jako znak Kościoła – a te małe wspólnoty diakonijne z
kolei starają się realizować swoją służbę o ile możności w ramach i na rzecz
wspólnoty lokalnej (parafii), przeżywanej również jako znak – sakrament
Kościoła.
Odnowa parafii, według modelu inspirowanego przez eklezjologię Vaticanum II,
jako „wspólnoty wspólnot”, widziana jest jako punkt docelowy Ruchu
Światło-Życie.
Przeżyciowym, doświadczalnym wprowadzeniem w duchowość Ruchu Światło-Życie
jest oaza rekolekcyjna. Jest ona najlepszym rozpoczęciem drogi formacyjnej w
tej duchowości. Dzięki niej duchowość ta zostaje przekazana niejako
egzystencjalnie, przez cały styl życia i atmosfery oazy, a nie tylko
teoretycznie przez jej opisanie.
III
WYMAGANIA ŻYCIA WEWNĘTRZNEGO I WSPÓLNOTOWEGO
DIAKONII RUCHU ŚWIATŁO-ŻYCIE
Przynależność do Diakonii Ruchu Światło-Życie powinna łączyć się z
przyjęciem pewnych praktyk życia wewnętrznego, które służą umacnianiu i
pogłębianiu oraz wyrażaniu rysów i postaw scharakteryzowanej powyżej
duchowości.
1. Jednoczenie się z Maryją w jej oddaniu się Chrystusowi Słudze
Członkowie Diakonii praktykują codzienne oddanie się Niepokalanej, Matce
Kościoła i Chrystusowi Słudze, o ile możności na początku dnia. Praktyka ta
polega na chwili krótkiej, osobistej modlitwy, w której wyraża się gotowość
zjednoczenia z Maryją w Jej oddaniu się w Duchu Świętym Chrystusowi Słudze,
szczególnie w zadaniach danego dnia. Z tym łączy się prośba o namaszczenie
Duchem Świętym dla należytego ich wykonania.
2. Namiot Spotkania
Członkowie Diakonii Ruchu Światło-Życie, zgodnie ze zwyczajem wyniesionym z
oaz i formacji deuterokatechumenalnej, starają się codziennie zapewnić sobie
czas i miejsce na odbycie Namiotu Spotkania (por. Wj 33,7-11), czyli chwili
osobistej modlitwy, o ile możności połączonej z nawiedzeniem Najświętszego
Sakramentu, w czasie której rozmawiają o wszystkich problemach swego życia i
swojej diakonii z Chrystusem „twarzą w twarz, jak się rozmawia z
przyjacielem” (Wj 33,11).
3. Liturgia Godzin
Jako wyraz swojego uczestnictwa w życiu Kościoła Oblubienicy Chrystusa,
członkowie Diakonii starają się uczestniczyć w modlitwie liturgicznej
Kościoła, która w myśl posoborowej odnowy liturgii ma się stać nie tylko
modlitwą kapłanów, ale również laikatu, zwłaszcza pielęgnującego jakąś formę
życia wspólnego. Liturgia godzin, szczególnie jutrznia i nieszpory, gdzie
tylko jest to możliwe odprawiane we wspólnocie z innymi, powinna wejść w
życie członków Diakonii Ruchu Światło-Życie.
4. Eucharystia
Członkowie Diakonii starają się jak najczęściej, również w dni powszednie,
uczestniczyć w sposób pełny w Eucharystii, przeżywając w niej i umacniając
swoją communio z Chrystusem i braćmi w jedności Ducha Świętego.
5. Słowo Boże słowem życia
Członkowie Diakonii Ruchu Światło-Życie starają się, o ile możności
codziennie, pielęgnować kontakt z Pismem świętym jako słowem życia przez
osobiste studium względnie czytanie, uczestnictwo w Eucharystii z homilią i
rozważaniem, przez odmawianie godziny czytań z liturgii godzin, przez
dzielenie się Ewangelią lub inną formę wspólnotowego czytania Biblii.
6. Pogłębianie wiedzy religijnej
Bardzo się poleca stałe pogłębianie wiedzy religijnej przez studium pism
Ojców Kościoła i świętych, dokumentów magisterium Kościoła, materiałów Ruchu
Światło – Życie, prasy i innej literatury religijnej. Poleca się udział w
kursach pogłębienia wiedzy teologicznej i różnych studiach dostępnych dla
świeckich.
7. Sakrament Pojednania
Dla należytego rozwoju życia wewnętrznego i radosnego przeżywania wolności
Dzieci Bożych w Chrystusie, należy jak najczęściej korzystać w wierze z daru
odpuszczenia grzechów, czy to przez praktykę żalu doskonałego, czy też przez
przyjmowanie sakramentu pojednania.
8. Nowa kultura i nowy styl życia
Jako wyraz nowej kultury i nowego stylu życia proponowanego przez cały Ruch
Światło – Życie, szczególnie wobec młodzieży, która w tym względzie szuka
wzoru u swoich wychowawców i w całej Diakonii członkowie Diakonii Ruchu
Światło-Życie podejmują zachowanie całkowitej abstynencji od alkoholu i
tytoniu. Jest to również wyraz poczucia odpowiedzialności wobec braci
zagrożonych nałogami oraz miłości sprawdzającej się w gotowości składania
dobrowolnych ofiar.
9. Dobra materialne
Dysponując dobrami materialnymi w duchu ewangelicznego ubóstwa i troszcząc
się o skromny i prosty styl życia, członkowie Diakonii Ruchu Światło-Życie
chętnie dzielą się tym, co posiadają z potrzebującymi i posługują się tym do
celów apostolskich, partycypując stosownie do swoich możliwości w potrzebach
materialnych Ruchu Światło – Życie.
10. Oaza rekolekcyjna
Przyjmując z wdzięcznością wraz z całym Ruchem Światło – Życie tzw. oazę
rekolekcyjną, jako specyficzny dla Ruchu charyzmat spotkania, członkowie
Diakonii Ruchu Światło-Życie starają się przynajmniej raz w roku
uczestniczyć w jakiejś oazie piętnastodniowej lub czterodniowej, bądź dla
uzupełnienia własnej formacji, jeżeli chodzi o nowe typy oaz, bądź
podejmując w oazach różnego rodzaju diakonię.
11. Charyzmat spotkania
Ponadto członkowie Diakonii pielęgnują charyzmat spotkania przez regularne
uczestnictwo w dniach wspólnoty swojego rejonu oraz, od czasu do czasu, w
oazach modlitwy.
12. Spotkania zespołu diakonii
Podstawową formą zaangażowania się członków Diakonii Ruchu Światło-Życie
jest uczestnictwo w regularnych spotkaniach zespołu diakonii, w skład
którego ktoś wchodzi. Na program tych spotkań składa się modlitwa, dzielenie
się Słowem Bożym, element formacyjny według programu tzw. formacji
permanentnej, sprawozdanie z zadań wykonanych w zakresie właściwej każdemu
diakonii oraz ustalanie zadań. Regularne odbywanie tego rodzaju spotkań,
gdzie w atmosferze modlitwy, w konfrontacji ze Słowem Bożym i kolegialnie
podejmuje się odpowiedzialność za różne odcinki życia i działania Diakonii
Ruchu Światło-Życie – jest podstawowym warunkiem i zarazem wyrazem
żywotności Stowarzyszenia i jego wierności wobec Chrystusa i Jego Ducha.
***
Wymagania życia wewnętrznego i wspólnotowego są punktem odniesienia do pracy
wewnętrznej, podejmowanej z pragnieniem coraz głębszej motywacji miłości
Boga i bliźniego; mogą pomóc w osobistym rachunku sumienia, ale nie są
przeznaczone do egzekwowania wobec innych. Dostrzegane niedomagania winny
być powodem głębszej modlitwy za siebie i innych o dar życia według tych
wskazań oraz prowadzić do pokornej, braterskiej pomocy „słabszemu”, w
gotowości niesienia jego brzemion.
(Tekst części II i III oparto na: Ks. Franciszek Blachnicki,
„Międzynarodowa Diakonia Ewangelizacji Światło-Życie. Projekt statutu”,
Carlsberg 1983 r., rozdział III, 1-9, IV ,5, VI, 1-13)
ZASADY DOMOWEGO KOŚCIOŁA
Licznik odwiedzin: